Ø Är centralt belägen i Stockholm (dvs. med goda kollektiva kommunikationer).
Ø Kan vara fristående eller kommunal.
Ø Kan erbjuda flera program och/eller vara öppen för att samverka med grannskola för att bredda programutbudet.
Ø Kan byggas ut över tid.
Ø Kan tillhandahålla ett antal klassrum som anpassas för att erbjuda en inkluderande lärmiljö med goda ljud- och ljusförhållanden och som utrustas med inkluderande hörselteknik, samt tillgång till tysta miljöer för grupparbete.
Ø Kan bygga upp en organisation för att möta målgruppens behov, det vill säga:
o Är positiva till att skapa möjligheter för flexibla lösningar med strukturer för t.ex. gymnasiegemensamma ämneshalvdagar/karaktärsämnes halvdagar, hörselskadade elever inkluderas i vissa ämnen där lärmiljön anpassas så att de kan vara delaktiga, teckenspråkstolk används vid vissa ämnen.
o Kan nyrekrytera pedagoger med ämnesbehörighet, hörsel-/dövkompetens samt helst teckenspråkskompetens (inklusive lärare som undervisar i ämnet teckenspråk) samt en hörselpedagog (denna kan ha del av sin tjänst för arbete med inkluderade elever).
o Har utrymme för att hörsel-/dövgymnasiet fungerar som ett eget arbetslag-/enhet, med en egen samordnare.
o Har utrymme för att lärarna på hörsel-/dövgymnasiet undervisar i ”hörande” klasser del av sin tjänst samt ingår i ämnesarbetslag (el. motsvarande) på skolan.
o Ser hörsel-/dövgymnasiet som en tillgång som berikar såväl elevgrupp och personalgrupp.
o Är öppna för att kompetensutveckla all personal så att de har en grundläggande kunskap om döva/hörselskadades behov och villkor.
o Är öppna för att ge de hörande eleverna insikt om vad det innebär att ha en hörselnedsättning.
o Är öppna för att personalen på hörsel-/dövgymnasiet får kontinuerlig fortbildning inom hörsel-/dövområdet för att hålla sig uppdaterade.
o Är öppna för att ta emot elever med ytterligare funktionsnedsättning och nyanlända elever med hörselnedsättning.
Ø Kan bygga upp och erbjuda följande verksamheter i anslutning till hörsel-/dövgymnasiet:
o Teckenspråksutbildning för inkluderade elever, ev. på distans.
o Kurser i teckenspråk till de hörande eleverna på skolan.
o Ge 100 poängskursen ”Entreprenörskap” designad utifrån att stärka eleverna i entreprenörskap utifrån ett hörsel-/dövperspektiv, som en obligatorisk/rekommenderad kurs för de elever som väljer Hörsel-/dövgymnasiet. Hörselhabiliteringen kan delta med vissa moment i kursen
o Ge utrymme för ett forum för hörselskadade/döva ungdomar i samverkan med t.ex. Hörselhabiliteringen och Unga Hörselskadade, UH
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar